کانونها| فناوران به بازار فرش ورود میکنند تا صادرات این محصول رونق بگیرد
مهدی کاتب رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فرش دستباف گفت: فعالیت عمده کانون فرش دستباف، با دغدغهها و مشکلات جامعه فرش و زنجیره عرضه این محصول ارتباط دارد و از مرحله تامین، تولید عملیات، عملیات تکمیلی، فروش، بازرگانی و خدمات پس از فروش را در بر میگیرد.
پرهیز از اقدامات تکراری
تمام این زنجیره، مسائلی است که به دو علت بر زمین مانده است: یا متولی فرش کشور که سازمانها، اتحادیهها و تشکلها هستند، وظیفهای در این جهت برایشان تعریف نشده یا اگر هم وظیفهای دارند، اقدامی در این زمینه انجام ندادهاند.
این کانون برای هماهنگی بیشتر در میان فعالان این حوزه و با نگاه نوآوری و کارآفرینی پدید آمده است. هیچ تاکیدی بر روی انجام کارهای تکراری نیست. مثلا هرساله نمایشگاه فرشهای دستباف به عنوان بزرگترین نمایشگاه فرش جهان، برگزار میشود و استقبال فعالان این حوزه، از این رویداد، بسیار خوب است. بنابراین دلیلی ندارد که کانون بخواهد یک نمایشگاه دیگر راه بیاندازد. اما میآید و روی این موضوع کار میکند که مثلا در این نمایشگاه، چند غرفه برای شرکتهای خلاق که کار و طرح جدیدی دارند، اختصاص داده شده است.
کانون به برجستهسازی دغدغه هایی از این جنس ورود میکند و با توجه به منابع مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسبت به معرفی این طرحها برای حمایتهای بیشتر، اقدام میشود.
ایجاد مرکز نوآوری فرش
درواقع این کانون پلی است میان مسئولان، فعالان فرش دستباف، دانشگاهیان کارآفرین و حتی متخصصان و فعالان این حوزه که در خارج از کشور حضور دارند. این هماهنگی سبب میشود تا نوآوریهای بیشتری به بازار وارد شده و درنتیجه حجم بیشتری از فرش ایران صادر شود.
کانون همچنین محلی امن برای مشاوره، تسهیلات و امکانات است و به همین دلیل، نقش متولی بسیار مهم است که تا چه اندازه در پروسه تامین این منابع، کانون را یاری داده تا به دست کارآفرینان فعال برسد.
یکی از اقدامات مهم کانون که با رویکردی جدی در حال انجام است، ایجاد یک مرکز نوآوری است. این مرکز، محل امنی است برای کسانی که امکانات نداشته و تنها، فکر و ایده دارند. آنها در این مرکز قادر خواهند بود تا از حالت ایده به نوآوری و بازار برسند که این مهم، خود به تولید ثروت برای فرد و صنعت فرش منجر خواهد شد.
جذب فارغالتحصیلان دانشگاهی به کانون
در حال حاضر سالانه بیش از 4 هزار فارغالتحصیل دانشگاهی در حوزه های مرتبط با فرش در کشور وجود دارد که حجم عمده این افراد، درگیر صنوف مرتبط با فرش نشدهاند بنابراین کانون درصدد عضوگیری از این افراد است تا بار عملکردهای کانون روی دوش این افراد تقسیم شود.
شروع کار کانون از سال 98 بوده که کار ثبت آن و موضوع کد اقتصادی سبب شد تا انجام این امور و سازماندهی زیرساخت های تشکیلات، تا پایان سال 99 به طول بینجامد. بنابراین فعالیت اجرایی کانون از امسال به شکلی رسمی آغاز شده است.
در همین مدت، 16 نشست به شکل مجازی برگزار شده و با استقبال خوبی از سوی اعضاء همراه بوده است.
کاتب ضمن قدردانی از تلاشهای دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایتهایی که در قبال فعالیت کانونها انجام میدهد، گفت: مشکل این است که بودجهها به شکل قطرهچکانی اعطاء میشود و سقفی برای هر کانون تعیین شده که عملا اجازه بلندپروازی در پرداخت به طرحها را از کانونها میگیرد. کانونها مخارجی مانند تامین نیروی دبیرخانه و هزینههای مربوط به استقرار آن میخواهند که این هزینهها، بخش اعظمی از حمایتهایی که معاونت به ما اختصاص میدهد را دربر میگیرد.
مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#17
Send to friends